Jimmy Jump och hans 24 lag



EM är skyltfönster för spelare, visa upp sig för publiken, agenter samt sponsorer. EM är tillsammans med Super Bowl, David´s Cup, Stanley Cup etc etc är ett av de största sport evenemangen. Att ha en reklamsnutt under pausen kostar lika mycket som en ett småföretag drar in per år. Fotboll som marknadsflatform har vuxit otroligt starkt det senaste 20 åren. Alla vill vinna den köpstarka fotbollpublikens hjärta, som ofta består av män i övremedelåldern med en stark köpkraft och konsumtion av produkter och tjänster. Det är ingen slump att under pauserna visas reklam om "manliga måste" och attrebut så som bilar,rakhyvlar,däck och snabbmat. Om ni kollar på ett mera "kvinnligt relaterat" program så är det andra reklamer som gäller, shampon, tandkrämer, bindor i all oändlighet. Med bakgrund av detta är det inte konstigt att man vill utöka de 16 lagen till 24, till Fotbolls EM 2016. Fotboll handlar mer och mer om att sälja reklam spottar, match tröjor samt fylla arenan så många gånger som möjligt. Fotboll är big bizz!! Det är inte för fotbollens bästa man vill utöka lagen, aboslut inte. Troligen har de stora cooperativa jättarna lättat på plånboken under de informellan UEFA möterna till de 53 ordförandena.


Alla företag vill marknadsföra sig på olika sätt för att framstå som "ditt måste i livet". Men en person som marknadfört sig på ett väldigt annurlunda och primitivt sätt är Jimmy Jump. Mannen, myten, legenden, som på hemsidan (se www.jimmyjump.com) maknadför sig själv med slogan "JIMMY WILL NEVER JUMP ALONE" . Den fanatiske Barcelonasupportern har gjort det inte många klarat av att göra...Att gång på gång ta sig förbi säkerhetsvakterna och sprungit in på planen. Som under EM- finalen 2004 mellan Grekland vs Portugal då han sprang fram till dåvarande Real Madrid stjärnan Luis Figo och kastade en Barca flagga på honom. Som en markering att det var fel att lämna Barcelona för ärkerivalen. Även vid andra tillfällen har han slagit till, senast var det under matchen Tyskland vs Turkiet, då Jimmy debatten kring Tibet och Kina. Detta är ett sätt att marknadsföra sig själv, bli känd, nå ut med budskap och ge fingret till hela säkerhets organisationen. Jimmy har följts av många andra som gör liknande saker. Jag var själv på plats när Jump rusade in på planen iförd en tröja med texten "Tibet is not China". Därmed tog han ställning i den politiska Brasilien spelade på Råsunda för ett par år sedan, så ett tiotal fan "jumped" och sprang fram till spelarna. Ingen ville något illa, bara rena fans som ville krama, röra eller prata med sina idoler. Jimmy är ett exemple på att fotboll gör den lille mannen stor. Extrem markandsföring skulle vissa säga, men inte mera annorlunda än naken modellerna på beachen i Cannes under filmfestivalen, medverkande i Big Brother eller skicka runt ett CV. I en allt mer extrem värld, måste man ta till nya marknadsförnings knep varesig om det gäller cooperativa företagskolossar eller en enskild person. Jag hoppas vi får se mera av Jimmy Jump i framtiden, kanske med våran blogg adress på nästa t-shirt, vem vet...



/ Dutty P from Prague 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0