Tankar kring det svenska landslaget - del 2

Mittfältare
Niclas Alexandersson, Fredrik Ljungberg, Tobias Linderoth, Daniel Andersson, Anders Svensson, Kim Källström, Sebastian Larsson, Christan Wilhelmsson


Lagkaptenen lämnar, vilket Alexandersson också gör. Jag tycker att Daniel A och Anders Svensson borde göra detsamma. Men så blir det tyvärr inte.


Linderoth kommer med största sannolikhet att ta tillbaka sin plats på mittfältet till VM-kvalet. Jag hoppas innerligen att han får Källström bredvid sig, detta trots att jag aldrig varit ett fan av honom. Kim är trots allt ordinarie i ett europeiskt topplag som Lyon, vilket han också bör vara i landslaget. Får han känna förtroende samt spela mer kontinuerligt i den gula tröjan kommer han att leverera, precis som han gör i Lyon.


På kanterna har vi Sebastian Larsson och Wilhelmsson, som båda går från klarhet till klarhet. Jag ser ingen anledning att peta dem från truppen när VM-kvalet drar igång. I den bör även Kennedy B ingå. Vilka ska då ersätta dem två spelarna som lämnat? Petter Andersson kanske? Nej, det tycker jag inte. I sådana fall tycker jag Stefan Ishizaki ligger närmre en landslagsplats. Elfsborgsspelaren har hållit en hög nivå, de senaste säsongerna, vilket man inte kan säga om Petter.


Det är så typiskt av kvällspressen att vilja ha in Bajenmittfältaren i landslagen när han gjort en eller två bra matcher. Jag hoppas och tror att klubbytet kommer att göra Alexander Farnerud väl, för det är en spelare som jag verkligen vill se i truppen under hösten. Dags för herr Lagerbäck att våga släppa fram dem yngre och hungrigare spelarna.


Ut: Niclas Alexandersson, Fredrik Ljungberg

In: Stefan Ishizaki, Alexander Farnerud

/Fotbollsoraklet himself


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0